Sunday, September 5, 2010

ABO??

salam ramadhan.
nampaknye kemeriahan syawal kian dirasai.. 
tetapi hening dilubuk hati ini MySpacekerana ramadhan akan mengundurkan diri...
apa yang pasti adalah kedatangan ramadhan akan tiba lagi pada tahun hadapan tetapi..
adakah kita sempat utk menikmatinya... 

ABO
sebenrnya entry kali ni saja-saja aku tulis hehe... 2 minggu lepas aku pegi ke klinik untuk menemani makcik ku.. makanya aku mengambil peluang itu untuk menjalani ujian darah...kerana hampir 20 tahun aku hidup dimuka bumi ini aku masih tidak tahu jenis kumpulan darah aku sniri..MySpace

aku menjangkakan kumpulan darah aku dari kalangan O kerana golongan darah ibu aku dari kategori O negatif.. aku agak amat konfiden la dengan jangkaan aku yang selalu nya bernas itu heheh..MySpace

aku pun menjalani pemeriksaan darah didalam makmal.. pada hari itu makmal agak lengang... kemudian aku berjumpa dengan seorang penjaga makmal- agak segak, kacak dan bergaya orangnya..hehe.MySpace. apabila namaku dipanggil lalu dia mencucuk jariku dengan satu alat.. x la sakit sangat... maka mereka pun lakukan procedure cm biasa...

reaksi

selang beberapa minit kemudian aku kedengaran mereka yang bertugas dimakmal itu berbincang bincang tentang jenis darah ku.. lalu mereka bertanya tentang jenis darah ibu ku... " O negatif" kata ku..
lalu kedengaran mereka berkata.."" oooo patutla.. dominant ni.."
selang beberapa ketika mereka memanggilku semula.. ni jenis darah adik.. adik darah A negatif..
ternyata jangkaan ku meleset sama sekali.. rupa-rupanya aku darah A negatif.. 

Rhesus negatif

sebenarnya orang yang darahnya jenis negatif ni tidak ada bezanya dengan orang jenis positif tetapi.. rhesus negatif ni jarang-jarang dimiliki oleh orang melayu... mungkin juga akan berlaku beberapa komplikasi kepada orang yang mempunyai darah jenis negatif ni selepas berkahwin dan mempunyai anak.. untuk pengetahuan lanjut, kawan2 boleh search sendiri ye komplikasi yang mungkin dihadapi (mungkin)oleh pemilik rhesus negatif.....

coincidently
pagi tadi aku ada baca surat kabar.. kemudian aku baca dekat bahagian hiburan.. f(x) victoria juga mempunyai cerita yang sama dengan aku haha.. nampaknya kebetulan sungguh kerana aku memang meminatinya.. hehe teringat pula aku kepada lagu NU ABO..

maaf jika pos kali ini berbau agak hiburan dan lagha..

nota kaki
MySpace
jadi kepada rakan2 yang belum mengetahui jenis darah.. sila la buat check up grouping darah.. x kena bayar pun... disamping itu boleh mengetahui sedikit sebanyak tentang diri sendiri.... :)

anyo!:))

5 comments:

nurulhusnazubir said...

aku darah mahal..:D AB tuh..~haaa

Afie Superb said...

tu bukan darah mahai.. tuh darah kedekut heheh

nurulhusnazubir said...

wekk...eh..mahai kot! nurse tuh siap kata..wah bgus nih.."susah cari" :DD

a l h a n z a l a h said...

erm, menarik gk sembang pasal darah, aku pn x tau jenis apa,,

tapi ikut apa yg aku dh belajaq, rhesus negative bagus kerna kalau rhesus positive, akan berkemungkinan akan beri bad effect pada anak jika bertemu dgn si ayah yg positive juga,, kalau teruk boleh menyebabkan kemtian jgk, sebab darah anak akan coagulate ,, erm, wallahua`lam,,

eid mubarak, maaf zahir batin ~

Afie Superb said...

oooo.. tq 4 the info... aku pun x tau sgt benda2 nih...

selamat hari raya aidilfitri, maaf zahir batin..:)

Afifah's Money!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...