Tuesday, August 23, 2011

Afifah: Saya yang sebenarnya


bismillahirahmannirrahim...

usai sahaja solat terawikh 8 rakaat td.. out of the blue ak tepikir tentang diri aku ni.. banyak membuang masa.. terjebak dengan perkara yang x penting, graph iman yang flactuate x tentu arah.. benarla kalam Allah .

Demi masa, sesungguhnya manusia dalam kerugian, melainkan orang2 yang beriman dan beramal soleh (Al Asr-1-3)

terasa terkesan dengan surah pendek ni.. kadang kala terpikirkan masa lalu aku.. rasa malu pada diri sendiri bila memikirkan khilaf pada masa lalu.. terasa rugi tahap orang yang kalah judi bila mengenangkan masa2 lapang yang terluang yang x di manfaatkan...orang akan kata syok sendiri bila syok sensorang.. ni aku malu sendiri.. malu mengenangkan diri sendiri.. malu dengan diri , malu dengan Allah, malu dengan sahabat, malu dengan ibu bapa, malu dengan murabbi,, malu kerana diri ini Allah muliakan tapi , aku x memuliakan diri aku seprtimana Allah dan orang memuliakan aku..  layakkah aku mendapat kemuliaan ini ya rabb.. layakkah aku..
Membandingkan diri dengan sahabat2 yang lain, masyaAllah jauh bezanya aku..  teringat surah ass shaff

Wahai orang2 beriman! Mengapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Itu sangat dibenci disisi Allah jika kamu mengatakan apa2 yang tidak kamu kerjakan (As shaf 2-3)

Kadang-kadang tatkala berkata2, terselit juga perasaan riyak yang mungkin menghapus terus segala amal2 kebaikan yang dilakukan.. sungguh! Menjadi zuhud itu susah! Sungguh!

Keluarga

Ada yang pernah bertanya, ibu bapa awak dalam line dakwah jugak ke.. saya katakan tidak.. tp tidak bermakna parents saya menghalang kebaikan yang dilakukan.. mungkin pemikiran ibu bapa saya agak skeptic dengan tabligh, tarbiyah dan kadang2 bercanggah dalam membantu saudara di palestin segala dan sebagainya… tp u have no right to judge my parent.. mereka menjalankan syariatNYA, menggalakkan kami berbuat baik.. teringat pulak kata mak kepada ucop (adik aku)

Mak: Mak bukannye mintak kamu jadi cam ustaz amirul tu(mse ni  femes cerita ustaz amirul yg ashraff muslim belakon tu).. mak Cuma mintak kamu jadi manusia,, jadi normal.. malam duduk umah.. x merayap sne sini..

saya juga tiada hak untuk mengtakan yang bukan2 tentang ibu bapa saya..  siapala saya untuk mengatakan itu dan ini kepada ibu bapa yang membesarkan saya.. serta berkorban susah payah untuk saya… memberi perlindungan serta memahami saya walau kami bukan la dari org senang.. ibu bapa saya bukanla dari kalangan yang berpelajaran tinggi serta not making a lot of money, BUT im proud of them! Mak saya pandai cakap cina! Ayah saya pandai menjahit!..kita akan dapati keistimewaan mereka jika kita melihat dari sudut yang berbeza.. Indah sungguh cinta kepada ibu bapa ni, CINTA UNCONDITIONAL kot!  Adik beradik.. tiada apa yang nak dibanggakan dengan adik beradik saya.. adik saya bukan mat rempit walaupun kadang2 blik pada 2.30 pagi hanya untuk bermain futsal.. saya juga bertengkar dengan adik beradik... solat juga mesti disuruh2.. kalo x fly away la solat tu.. tp syukur apa yang ada.. syukur bila mengenang org  kurang bernasib baik lg dari diri saya ini yang dikurniakan adik beradik yang derhaka terhadap ibu.. nauzubillah.. selain itu saya juga ada dua adik beradik yang lain.. seorang adik perempuan tingkatan 3 n satu lagi adik lelaki darjah 6 =)

Obedientkah saya??

kami semua bukanla jenis yang obedient..contohnya bila disuruh ini.. terus buat.. saya bukan bergitu.. mungkin mengatakan sekejap pada mak 2-3 kali barula buat benda yang disuruh.. saya juga manusia! Bohongla dikatakan saya akan terus buat apa yang mak suruh.. hehe.. itu cerita lagenda hape tu.. hehe.. saya juga bukan la jenis yang berlemah lembut dengan adik beradik indeed .. kalo bercakap dengan mereka juga saya membahasakan diri saya “aku” bersama adik beradik.. bercakap antara satu sama lain dengan kasar dan seperti menjerit.. tp x bermakna saya x baik dengan mereka..bersembang bende yang dunia.. sayanbukanla org yang x pernah bgun pukul 11 pagi.. kadang2 terlajak juga tidur..  kadang2 pernah juga saya membiarkan ibu membasuh pinggan sensorang didapur tanpa membantu.. membiarkan ayah membasuh baju..  saya tidak sempurna!.. kadang2 membiarkan bilik tidak terurus.. sehingga disound mak.. hehe.. tapi x la saya x bantu mak langsung.. melampau la tu..  saya memang bukan perempuan melayu terakhir! BUT I try to be one! The one with SOLEHAH title not just only the perempuan melayu terakhir one =)

Aktiviti saya

Every summer break, ill try to make money.. oleh kerana jika aku duduk saja dirumah.. mengabiskan beras je.. makes money bley bantu mak ayah.. x yah la sara aku.. aku sara diri sendiri.. malu dengan diri snediri… bila adik aku bekerja untuk menyara dirinya dan bg duit kat ibu bapa serta mengambil repeat spm tahun ni.. aku hanya mampu memberikan sedikit dari allowance scholarku saja.. kehidupan kami agak sempit bila ayah buat keputusan untuk buat rumah dikampung untuk memelihara tanah peninggalan arwah opah....tp Alhamdulillah tatkala aku kesempitan wang, ada saja tangan yang menghulurkan.. Rezeki Allah.. untuk pengetahuan tuan puan saya pernah langsung tiada sesen pun dalam purse saya .. sebab tu aku jarang menolak kalo ad yang memberi.. hehe =).. I have no time for sit back relax.. keluar sini, keluar sane with friends… I must makes money! To join those remarkable activities with UNIM sisters, to travel, to give away presents to my family, to treat my siblings.. 

Benar! Saya pernah mengatakan kepada adik saya ketika berbual2 bersma

Aku: cop, aku rasa skang la masa family kita paling susah kan..
Cop: aku pun rasa cm tu..

Kesusahan ini mengajar! Mengajar erti titis peluh dan jerih payah mencari rezeki, BENAR ianya mengajar! kesusahan itu ujian, kesenangan juga ujian.. Rezeki itu ketentuan Tuhan.. tiada satu apa pun dapat meghalang ketentuan Allah.. jika rezeki saya.. maka tiada satu apapun boleh menghalang..saya pasti tiada diluar sana yang sama seperti saya.. dan kita x akan sama.. saya bersyukur menjadi diri saya ini..saya percaya janji Allah

Dan ingatlah ketika Tuhanmu memaklumkan, "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, niscaya Aku akan menambahkan (nikmat) kepadamu, jika kamu mengingkari (nikmatKu) maka pasti azabku sangat berat (Ibrahim- 7)

mudah-mudahan diberi kekuatan untuk meneruskan perjuangan.. menjadi lebih rajin.. diredhai dan dijagaai Allah.. tiada yang lebih bermakna daripada kasih sayang dan rahmat dariNYA.. Allah yang Maha Kaya..

And lastly saya nak tegaskan disini SAYA ADALAH BUDAK KAMPUNG!

Mudah mudahan kita semua dibawah rahmat dan kasih sayangNya.. Im glad we are a family!



Nota kaki:
~kenapa aku menceritakan semua ini?? Aku pun x tau.. tangan aku ni tulis non stop!
~mungkin sebab nak korang lbih mengenali aku, dan bukanlah untuk membuka pekung didada dan bukan untuk riyak ujub atau sum’ah.. mudah mudahan dijauhkan Allah
~untuk menjadi lbih terbuka ketika menulis entry di blog sendiri..
~ terpulangla jika kalian ingin judge saya, pada saya hanya Allah saja yang berhak menilai dan judge ciptaanNya ini
~doakan saya untuk rabu dan khamis ni.. doakan saya!
~ selamat mencari lailatu qadar
~ini adalah entry paling sincere dari lubuk hati saya..

No comments:

Afifah's Money!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...