Sunday, February 27, 2011

Entry Panjang!

actually aku x tau nak cte ape kat belog aku ni.. dah kekeringan idea yg bernas.. huhu.. aku sebenarnye banyak nak cte tp kadang2 tu nak menulis ni yg malas ni.. stalk page org berjam2 x pe pulak.. nak tulis entry x nak.. aish..

baiklah kali ni aku nak cte pasal program Pre ISK (Ini Sejarah Kita) yang diadakan di rumah aku kali ni.. Alhamdulillah semuanya selamat ... semuanya berjalan lancar dengan izin Allah.. ni first project akudan teman seperjuangan bersama MISOC (malay islamic society).. terimakasih buat teman akhowat kerana membantu menjayakan program ISK sulung kita ni.. sangat2 apreciate.. dan hanya Allah saja yang boleh membalas kerjasama dan kebaikan kalian.. terima kasih juga kepada yang sudi meluangkan masa selama 3 jam utk mendengar sedikit sebanyak tentang tujuan kita hidup kita.. (aku ni tulis bajet macam dorang baca blog aku! ceh!)

Organizer
sebagai organizer program ni..dah la organizer pastu person incharge kepada semua bahagian.. aku memang style buat muka bodo je.. pastu style lambat2 sbb minggu ni aku ada lab report kene antar.. pastu aku buat bodo je la pasal ISK ni smpi la ari khamis ari tu.alhamdulillah ade rakan2 usrah dan seperjuangan makes move.. aku dah macam nak give up dah ..s ebab program ni buat ari sabtu.. tp mse ari khamis tu aku x wat pape lg... x de ape pn yang siap.. perancangan x teratur lg..  x konfirm lg sape nak datnag.. ade ke org nak dtg.. fuhh..

pastu setelah berfikir sejenak.. kenapa aku buat program ni..untuk apa.. untuk siapa.. aku rasa aku mesti buat program ni for the sake of my sisters.. and my friends.. untuk Islam...aku just berserah je pada Allah.. jika program ni x jd minggu ni pun.. mungkin itu yang terbaik.. tp Alhamdulillah dengan izin Allah.. dapat jugak kitorang wat program ni.. syukur2..
 ni la sedikit sebanyak yang kita kupaskan dlm ISK adalah mengenai hadis ni..

dari abu hurairah R.A, Rasulullah bersabda, "Manusia seperti LOGAM, baiknya mereka ketika Jahiliayah, baiknya juga semasa meraka islam, sekiranya mereka faham"
Sahih Bukhari

dalam hadis ni mengatakan kan kalo seseorang ni baik ketika bukan islam nya mereka maka akan baik juga ketika islam.... jika mereka faham ISLAM tu sendiri.. ala macam Umar alkhattab tu.. semua orang kenai tahap ketegasan dia, garang..masa dia jahiliyah.. gila meluat dia kat rasulullah.. kalo ada sesapa sebut ja nama Rasulullah tu.. teruih ja dia ni naik baran.. tp bila dia masuk islam.. dia punya tegas tu beralih arah.. tetap tegas tp dengan ISLAM sebagai garisan.. kerana dia paham islam tu... Dia mengisytiharkan keislaman dia.. kat depan orang ramai..  hebatkan dia! hebat! sebab dia paham!

kenapa logam???
sebab logam ni..kita guna ja.. kalo dia elok.. kita buat kereta la.. sudu la .. kuali la.. tp kalo dia buruk kita bley guna x lg??
still bley guna .. kalo kita jual.. laku ja.. logam tu.. kalo x laku... xkan ada org sanggup curi cable letrik kat kampung Opah aku tu..

Usrah
sbanrnye aku dah lama join usrah kat notts ni... tau x aku amik masa nak dekat setahun lbih untuk serasi dengan ahli2 usrah aku.. nak bersenda gurau...termasuk la dengan kak naqibah aku.. punya la lama.. 
dulu2 datang usrah pun malas gila.. memang habaq la kat angpa suma.. errrrrrrrrrgg.. memang nak bukak pintu nak p usrah tu mmg malas.. tambah2 bila kak usrah kol.. tanya nak p ke x usrah.. kadang2 tu aku x angkat je phone tu.. jahat kan aku.. tp hakikatnye pegi usrah dan ceramah ni.. adalah satu cara kita nak bg makanan rohani kat diri kita ni.. yg kadang2 ketandusan makanan hati... dan sekarang Alhamdulillah .. (mudah2an berkekalan)
sebenarnya nak pegi usrah/ceramah.. senang cakap majlis ilmu ni.. kena ada effort ... kalo kita x pilih diri kita, Allah x kan pilih kita..
contohnya..
kalo korang x pilih diri korang utk pegi usrah.. Allah pun x pilih diri korang utk pegi usrah jugak....
kalo korang puilih untuk menghina diri korang.. Allah akan menghina korang la..
the one that choose is YOU... then Allah will give it to YOU.. Allah tu maha mengetahui cik adik cik kak ooii.. dia tau apa ada dalam hati kita ni.. kalo kita btui2 nak, kita akan dapat insyaAlah kalo benda yang kita nak tu memang betui2 terbaik untuk kita... yakin lah pada ALlah.. jangan buruk2 sangka padaNya.. ada hikmah disebalik apa yang terjadi..

Ujian Ini
Aku sebenranya x layak pn nak cakap apa2,, aku harap sem ni aku nak lbih berusaha.. x mau malas2..  sebenarnye dengan usrah ni, daurah ni la aku gain kekuatan utuk mengadapi ujian2 yang mendatang.. hari x semesti sentiasa terik.. kadang2 mendung, kadang hujan.. kadang tu ribut pun ada.(ni bg negara yang beriklim khatulistiwa saja, kalo yang bukan tu.. negara ada salji ka, luruh ka aku x kira) . jadi kita kena redho la.. Perjalanan kita bukan setakat disini ja.. pnjg lg.. tetiba teringat lgu raihan ni..

aku nak highlight kat lirik ni

Senyum di waktu susah
Tanda ketabahan
Senyuman itu tanda keimanan...


ps: angpa ingat senang ka nak senyum waktu susah?? susah..  sebab susah tu la tanda ketabahan! =)

3 comments:

Nurasyikin Mohd Noh said...

yeaHh!! btoi3!! :)
we r the one who choose ourselves, to be choosen by Allah...
InsyaAllah, He will help us..
sgt suke bce nih!!!

SIS said...

usrah itu ukhuwah..jgn disia siakan ukhuwah tu.

Afie Superb said...

ikin~yeah!!

syira~ yes! usrah itu ukhwah! :)

Afifah's Money!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...