Sunday, August 1, 2010

Mak cik! Choki-choki satu!

Huhu panjang betul cti semester saya.. bayangkan la dari 1 hari bulan 6 sehinggga hampir hujung bulan September nanti adalah cuti semester saya.. mungkin ada antara rakan2 yang mencemburui saya kerana cti terlalu panjang.. tetapi ingin saya katakan disini.. cti sebenarnya hanya menjadi satu HEAVEN pada sebulan pertama sahaja.. jika cti sehingga 3 bulan++… mungkin HEAVEN juga akan bertukar mnjadi H**LMySpace … bukannya saya tidak betah duduk dirumah.. tetapi jika aktiviti seharian hanya diselubungi makan, tidur dan makan dan tdur.. mungkin saiz seekor kerengga juga boleh bertukar menjadi saiz seekor dinosaur.. begitu la juga yang terjadi kepada saya.. tetapi saiz saya bukanlah seekor kerengga.. saya lebih kepada saiz seekor kucing parsi yang gemuk.. kemudian duduk dirumah selama 3 bulan.. selepas 3 bulan rakan2 boleh melihat saiz saya persis seekor dinosaur yang jinak.. hahah

Aktiviti dirumah

Untuk pengetahuan rakan2.. sepanjang cuti semester saya ini.. saya telah menjadi seorang wanita bekerjaya… kerjaya saya ini memerlukan komitmen yang sangat tinggi… ianya lebih dari rasa tanggungjawab melakukan kerja.. ia memerlukan keprihatinan ,pengorbanan dan ketahanan dari segi fizikal dan mental serta daya IQ yang tinggi.. bukan itu sahaja.. speed dan juga stamina juga diperlukan dalam mengendalikan kerjaya saya ini.. saya bekerja di KANTIN SEKOLAH sebagai KAK KANTIN…huhu

Mungkin rakan2 juga x pernah terpikir untuk kerja sebegitu.. semua ini adalah hasil cadangan ibu saya.. Jika rakan2 rasa geli hati.. sila gelak.. saya x kesah… sebab saya selalui juga diketawakan oleh saudara mara saya jika mereka bertanya apakah yang saya buat dirumah… contohnya dialog di bawah..

Mak cho: pipah, kamu buat ape kat rumah.. cuti semester ni?? Keje ke ape??
Saya: pipah keje mak cho…
Mak cho: kamu keje ape?? Cikgu ganti ke???
Saya: pipah keje kantin mak cho (aku pn rasa nak tegelak jugak)
Mak cho: hahahahahhahahahahaahhahah… kamu keje kantin?? Sape yang suruh kamu keje kantin??kat mane??
Saya: mak… keje kat sekolah mak heheh
Mak cho: hahahhahahahahahahahahah… (begema satu umah mak cik aku)

(p/s: semua dialog diatas dituturkan dalam loghat negeri PERAK)

Kenape mak saya mencadangkan saya kerja dikantin… katenye..
1.       1. Dapat makan free
2.       2. Tempat keje dekat ngan rumah
3.       3. X terdedah kepada geja sosial yang menular
4.       4. Hujung minggu cti
5.       5. Balik awal.. dalam pkul 2.30 ptg..
6.       6. Gaji yang berpatutan iaitu RM15 sehari.

Nak dijadikan cerita saya pun bersetuju dengan cadangan mak saya tu.. malas nak medolak dalik lagi.. esoknya saya mula keje… pada mulanya saya mengikut emak saya ke sekolahnya iaitu ke skolah SK King Edward I.. tetapi tauke menghatar saya ke sekolah lain kerana tauke tu kata sekolah lagi satu tu x ckup pekerja.. jadi saya pun bekerja di sekolah SMK Pengkalan Aur…  

Memang best bekerja disekolah itu. Walaupun pekerja2nya semuanya makcik2.. saya seorang sahaja budak muda.. tapi mak cik2 tu x penah buli saya… mereka sgt ramah .. huhu..lwak pun ada.. hahah… tugas saya bbuh nasi ,jaga kuih, buat air, jual air.. tolong basuh pinggan ,sapu lantai, mop lantai dan kadang2 mengupas bawang… dan pelbagai lagi la..

Dalam banyak2 masa.. masa yang paling mendebarkan adalah ketika budak2 keluar rehat.. keadaan akan jadi super kelam kabut… sebab budak2 ramai sgt.. dah tu besar2 dr saya pulak tuh.. maklumla budak2 sekolah menengah… utuk pengetahuan rakan2 sekolah ni ade 3 sesi rehat.. yang pertama adalah utuk kanak2 oku, menengah rendah dan menengah atas… sesi rehat yang paling seronok adalah rehat OKU..

OKU rehat..

Saya sangat tertarik dengan mereka..  memang dorang ni macam2 perangai ada.. ada yang hyperactive.. ada yang slow learner ada jugak yang kadang2 kita tgk dia sebenarnye elok je.. tp dikategorikan sebagai oku..  paling kesian saya tgk ada 3 beradik.. kesemuanya oku…nasib baiklah salah seorang antara 3 beradik tu pandai mengira.. makan makannan yang diambil oleh adiknya dibayar oleh salah seorang dr adik beradik tersebut…  setiap kali rehat.. cikgu2 yang mengajar akan makan semeja dengan mereka.. kerana memang polisi macam tuh .. untk memastikan keselamatan budak2 tuh.. budak2 tuh ada yang cakap sorang2.. ada yang bertanya perkara yang sama berulang2.. ada yang menganggap dibelakang pkok ada lembu…  ada yang sangat slow ..  jadi memang menjadi kak kantin ni memrlukan kesabaran yang tinggi.. kadang2 tuh dorang bercakap tp sepatah pun kita x faham.. jika mereka bayar x cukup ke.. kira halal je la.. memang seronok tgk gelagat dorg ni.. rasa dia cm release tension …
nasi goreng RM 1


kanak2 OKU


Bila saya menceritakan kepada ayah tentang 3 beradik tuh..(3 beradik tuh cina) ayah kate.. “ kawin adik beradik kot.. kena banyak bersabar ni, kena redha la rezeki dapat anak cm tuh ..sbnrnya ada jugak mak ayah yang x dapat terima dpt anak cm tu, depa x msukkan ke sekolah yang betul.. sekolah yang ada kelas apa? pendidikan khas?(kata ayah ku x berapa pasti pendidikan ap)” .. ada banyak betulnya kata2 ayah tu.. “ syukurlah kita semua sempurna kan ayah” kataku(ceh cm novel la plak haha)

Mak aku pun selalu bertanya tentang budak2 oku di skolah tersebut… geli hati sebenarnye nak cerita.. bukan niat nak mengetawakan mereka jauh skali memperli atau menghina.. akan timbul rasa syukur jika rakan2 lihat dan bergaul sendiri dengan mereka.. walaupun mereka begitu,tetapi mereka hidup tanpa merasa risau,tanpa masalah dan dihimpit masalah kewangan dan gembira ja..MySpace

Masuk dalam sekolah harian adalah satu perkara baru pada saya , kerana kehidupan remaja sepanjang sekolah menengah saya dihabiskan di sekolah berasrama .. maka peluang bekerja disekolah menengah harian adalah peluang saya untuk melihat sendiri suasana dan kehidupan budak2 sekolah harian biasa… ianya satu peluang yang baik untuk saya rasa sendiri untuk mengetahui keadaan sebenar  remaja yang bersekolah harian,perangai dan tabiat mereka.. peluang ini juga yang mungkin sekali tidak dapat dirasakan oleh kawan2 yang lain… dan memang saya akui sangat berbeza dengan sekolah berasrama..

Sekian sahaja untuk entry saya kali ini…jika saya rajin mungkin ada post yang kedua dibawah tajuk  yang sama.. J

nota kaki:
1. penulis skang dah berenti keja.. skang duduk goyang kaki dirumah..
2. baru2 ni onah(markonah) datang ke rumah penulis.. tq onah..
3. penulis bukan goyang kaki dirumah sahaja.. kadang2 penulis pergi ke kebun untuk mencari buah durian yang kadang2 di curi org...( selalu jugak terjumpa ayah si onah ni kat kebun..) huhu




5 comments:

Syahira Ismail said...

salam,
bestnye, priceless xperience 2h, tp xkan dorg pggl pah mk cik..ke dorg pggl cik adik, cik adik yang comel, choki-choki 1.

afifah said...

shira~ ha tu kene tunggu post akan datang hehehe...
kalo pggl cik adik y comel tuh.. pggl kat syira je heheh

~HuSnA ZuBiR~ said...

huhu...at last eh..dah pencen eh...nasib la depa xtertukar ang dgn pljr2 tuh :PP huhuh~

afifah said...

husna~amboi ang bisa ayat.. hahah..
kalo ang .. possiblity die tinggi jugak nak tetukaq tu.. kalo aku dak kot hahah

Syahira Ismail said...

pah, chinese mne komen 2..xpaham

Afifah's Money!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...