Wednesday, May 26, 2010

Lahirnya Keikhlasan dari Keterpaksaan

salam semua...MySpacehuhu..
pernah x anda dengar istilah ni?? huhu.. tapi aku memang percaya akan istilah ni.. keikhlasan akan lahir dari keterpaksaan..  
kalo nak wat sesuatu yg baik.. ni kene ikhlas .. kalo x ikhlas Allah x terima


kalo nak diikutkan.. memang banyak benda yang aku buat dulu.. pada mulanya memang x ikhlas sgt.. tapi bila lama2 dia dengan sendiri jadi ikhlas..benda baik ni bila kita buat Allah berkatkan.. huhu..'contohnya ..


DIBILIK
ubikentang: jom pegi usrah!
soyaa: ehmm ehmm...
ubikentang: jom la.. bes ni..
soyaa: ok jom..(aduih malasnye)


SURAU
setelah beberapa minit usrah bermula...
soyaa: bes gak ni.. huhu.. igtkn x bes.. 


ehmm.. itu kalo dalam situasi cm aku.. haha.. iaitu perpekstif ni..


kalo dlm perpekstif yg lain.. contohnya dr segi perintah wajib.. contohnya penutupan aurat dan sebagainya..


saya pasti kawan2 juga menghadapi masalah seperti saya.. yakni mempunyai rakan2 yang belum menutup aurat... memang x semua org yang  x menutup aurat tu jahat atau x baik .. tp mereka tetap juga x menutup aurat.. kdg2 tu org yg seperti itu lbih baik dri org yang menutup aurat.. 


saya ada seorang kawan seperti ini..
budi pekertinya sangat baik.. mungkin lbih baik dr saya.. tp yg kurangnya perintah yg satu itu je... pernah juga kwan2 chinese bertanyakan kepadanya kenapa tidak memakai tudung?? katanya.. masih belum bersedia.. mungkin juga betul dia x bersedia lagi untuk memikul perintah yg satu itu.. tp saya wonder MySpacesampai bila dia akan bersdia.. menutup aurat adalah perintah Allah dan banyak kelebihannya.. tdak ada apa lagi yang perlu disedia-sediakan lagi..


ada juga yang berkata.. "saya belum sampai seru dan belum bersedia lagi untuk bertudung".. ingin saja saya mengatakan kepadanya.. jika kamu x sampai seru untuk pakai tudung..boleh kah kamu bayangkan jika kamu berada didepan pintu syurga.. hanya tinggal utk dibukakan pintu sahaja.. dan malaikat firdaaus berkata.. saya masih belum bersedia lagi untuk buka pintu untuk awak.. sila tunggu smpi saya bersedia ye... (jika saya mempunyai kekuatan untuk berkata begini)


bagaimana perasaan kawan2?? semestinya ingin menembak sahaja malaikat itu dengan revolver kan..MySpace begitu la juga.. denganperintah menutup aurat ni.. sampai bila Allah mahu menunggu kita untuk mematuhi perintahNya??.. sudah diberi oxygen, ayam goreng, laksa, kimchi dan  ramen.. masih lagi x mau ikut perintah.. ape nak jadi?? dah la kita manusia melanggar perintahNya ..tp Dia masih lagi bermurah hati lagi still supplykan oxygen, megi, air sirap, intenet n sebagainya kat kita.. tidakkah kita patut lebih BERSYUKUR??


teringat saya tentang sirah Rasulullah S.A.W. Baginda begitu komited dengan Qiamullail sehingga bengkak2 kaki baginda.. merujuk kepada hadis ini..


Daripada Aisyah R.A beliau berkata: "Baginda bangun berqiamullail sehingga bengkak2 kakinya", Aisyah pun bertanya "Kenapa kamu beribadah seperti ini ya Rasulullah sedangkan dosa2 engkau yang sudah lepas dan akan datang telah diampunkan???" Rasulullah pun bersabda "Tidakkah boleh aku menjadi hamba yang bersyukur??"
(riwayat bukhari dan muslim)


Sedangkan Rasulullah sendiri telah digerenti masuk ke syurga dengan NO doubt sekali.. masih juga menunaikan kewajiban qiamullail dan beribadah dengan khusyuk .. inikan kita manusia yang x ada gerenti lagi boleh masuk ke x.. haha.. lawakkan manusia.. masing2 bajet buat dosa mcm dh gerenti msuk syurga.. para haiwan dan segala langit dan bumi mesti gelakkan kita..MySpace


berbalik semula kepada tajuk diatas.. tidakkah kamu bersetuju dengan saya.. bahwasanya.. keihklasan akan lahir dr keterpaksaan.. dulu2 mse kat sekolah dulu.. aku igt lagi kitorg semua wajib solat 5 waktu disurau WAJIB DISURAu.. no sodorm.. mlasnye la nak pegi surau yang hanya beberapa kaki sahaja dr asrama.. terpaksa la jln pegi surau tuh.. tp lama2 dh jd ikhlas ke surau.. sbb kalo kat surau tuh bley baca Al quran byk2.. wat solat sunat.. mathurat dan sebagainya.. kalo sodorm.. solat biasa je la.. smpi sekarang juga keikhlasan dalam diriku ini mesti dipaksa.. tp kini x de sape dh nak suruh2 ku pegi surau.. solat jemaah ke hape ke.. seniri2 le.. teringat lagi tragedi aku, husna zubir n khod(dadih sedap) dikejar dengan ustaz suhaimi sudin dengan motonye..MySpace huhu.. memang pengalaman btol...


tanpa guru2 dan warden yang memaksa saya.. mungkin saya tidak jadi diri saya pada hari ini.. disini juga saya ingin mengambil kesempatan untuk megucapkan selamt hari guru kepada guru2 yang mengajar saya.. terima kasih cikgu..


sampai disitu je la entry pada hari ini.. jika ada pa2 komen dn kesilapan sila postkan diruangan komen.. 


p/s: 
1. penulis adalah sgt tidak bley dipercayai.. jika ada yg x bek pada diri penulis .. jgn ikut.. dan jgn lupa tegur penulis kerana penulis adalah manusia biasa yg selalu juga bajet cm bley msuk syurga..(mudah2an tempat kita semua disyurga)
2. penulis ada exam ari sabtu ni iaitu paper Mechanic B.. doakan ye... huhu
3. penulis nak cti sem dah.. starting 1 hb Jun 2010.. sehingga sept 2010..
4. penulis tengah cari rumah sewa.. sape2 nak tolong bley la tolong hehe
5. penulis sangat malas sekarang..
6. penulis sangat mangat untuk balik kerumah dan bekerja...hahha
7. penulis sangat berharap dia mempunyai kekuatan untuk berkata seperti diatas... huhu..


siiru ala barakatillah......

11 comments:

ubi kentang said...

btol2!! sye stuju dgn kamu...t'pkse dan xikhlas adlah jalan 1st utk menuju keikhlasan...

anyway, sgt segan dgn post ini!!hahaha....ubi kentang??aisHh...ayong2

~HuSnA ZuBiR~ said...

tu la ang...keja nk bebai..bla org suh wt xmau...sbnqnya, utk ang gk! :P tu y ak suh ang wt mcm2..len kli dgq ja neyhh...:P hehee

khod said...

1 peringatan y bagus...gud job beb...
aku cleh lupa kna ligan ngn ustz..hahhaha..masih terbayang lg..

afifah said...

hahah
ubi kentang: la nak segan ape.. bley promot kamu ni heheh

husna~ amboiang.. garang gila hahah

Khod~ sama2 la kita.. aku pn x leh lpa hat tuh hahaha

husnazubir said...

heehehe...lawak ja pah..:P
ang caya ka pa ak provok tuh..sakat ang mmg bez pun..huhu~ :D

ShilaL_Kappler said...

Well done!............................................................

jackveronic said...

we‘re so proud of you!............................................................

garner said...

the food is delicious!............................................................

靖福 said...

來給你加油打氣!!!保重!!! .................................................................

詹莉emmaagnes莉真 said...

Words are not living in dictionary. Words are living in mind.............................................................

dawsonfelicia張君dawsonfelicia均 said...

人生最重要的一件事,就是從生活中認識你自己。............................................................

Afifah's Money!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...