Sunday, October 21, 2012

Confrontation of conflicts!

In the name of Allah

Selesai menutup kedai jamu, ke kedai makan maka berlalu terus ke rumah. jam menunjukkan jam 10.30 malam.. sudah sebulan rasanya ak 'bercuti' dari meneruskan pelajaran..  benar ak rindu akan nottingham dan seisinya.. sesungguhnya Dia lah sebaik baik perancang, sebaik2 penentu rezeki.. bak kata pak cik HAMKA

"Kita harus yakin bahawa apa yang ditentukan oleh Allah buat kita, itulah yang terbaik. (Hamka)."
begitu besar harga sebuah keyakinan sehingga ianya menjadi sandaran kepada setiap apa yang berlaku.. thiqah binafsi, tawakkal ilallah!

Direhatkan

Sungguh, tidak pernah terlintas di fikiran bahawasanya aku akan direhatkan dipertengahan perjalanan study aku diuniversiti.. pahitnya hanya Allah sahaja yang tahu.. sudahlah direhatkan, dan pada mulanya ia nya menjadi agak konflik sedikit dengan ibubapaku lantas aku tidak berjaya meneruskan pelajaran ke tahun akhir.. logiknya, ibu bapa mana yang tidak risau dan terkilan sekiranya anak mereka tidak berjaya di tahun akhir.. ak tahu.. ak faham..  Alhamdulillah mereka menerima hakikat ini

hampir 2 minggu juga ak memerapkan diri, memujuk diri dan boleh dikatakan agak merajuk dengan Allah..kurang bijaknya aku apabila ak merajuk dengan tuhan yang lebih tahu apayang terbaik untukku, berulang ulang difikiranku.. dalil-dalil ini..


AND [thus it is:] We have not created heaven and earth and all that is between them without meaning and purpose, as is the surmise of those who are bent on denying the truth, but then, woe from the fire [of hell] unto all who are bent on denying the truth!  
As Sad : 27


Then did you think that We created you uselessly and that to Us you would not be returned? 
Al Mukminun: 115

memang sangat stress ketika itu.. dan sgt selalu mempersoalkan kenapa aku yang harus melalui ujian ini.. apalagi seorang akhowat yang sedang mendaki tangga hati adik2 usrah ..  sudah tentu menjadi uswah yang tidak baik.. dan menempangkan imej akhowat.. aseef jiddan akhowat sekalian

sayu dihati untuk mengkhabarkan berita kepada akhowat dan anak usrah..


message dari Aisha anal usrah

atas: msg ak 
bawah: message dari hana anak usrah

apakah kamu tidak ada perasaan sedih walau sekelumit apabila mendapat msg seperti ini...  insyaAllah akanku harungi semuaini dengan sabar , redho dan syukur.. moga Allah beri kekuatan..

Sinar

tidak ada bumi yang Allah biarkan makhluknya derita, tiada tempat yang Allah tidak tahu keberadaan makhluknya, tiada satuperkarapun yang dapat dilindungi dari pengetahuanNya



Dan pada sisi-Nya (sisi Allah) kunci-kunci semua yang ghaib, tidak ada yang mengetahuinya melainkan Dia (Allah), dan Dia (Allah) mengetahui apa yang di daratan dan yang di lautan. Dan tidak gugur sehelai daun melainkan dengan pengetahuan-Nya (pengetahuan Allah), dan tidaklah sebutir biji dalam kegelapan bumi, tidak yang basah dan tidak yang kering, melainkan ada dalam kitab yang nyata.  
(Al Anaam :59)

Sungguh Allah itu tahu semua tentang rasa makhluknya, semua gusar gundah hambanya, akan diubatiNya.

kini ak berada di Bandar Seri Putra untuk menguruskan kedai mak cikku.. sebelah malamnya pula mengajarkan al quran.. dan dihujung minggu membeli stok di Kuala Lumpur dan Nilai.. Alhamdulillah.. disamping itu turut belajar menjahit.. mungkin ini yang terbaik untukku pada waktu ini..

ya Allah, gantikanlah rezeki yang Kau tarik ini dengan rezeki yang lebih baik..

seeru ala barakatillah

p/s:
1. sudah berjaya memandu sebuah livina ke Nilai dan Jalan TAR Kuala Lumpur.. alhamdulillah
2. sudah berjaya juga menggunakan sebuah industrial sewing machine utk membuat baju sendiri.. tsumallhamdulillah





3 comments:

Nurasyikin Mohd Noh said...

dear ukhayya!

sangat rnduuu!! insyaAllah we are here to support, I feel better reading this post... i know u can face this, and i know u will never give up! ayonggg yayanggg!! <3 okbai~~ malu plak :P haha

ayong, mau datang semenyeh bgtahu wokeyh? will pick up you insyaAllah and burn the midnight oil for curhat ;) OMG!

laila syamimi said...

k.ayong..

rasa nak nangis bace post nie.

Allah mmg tahu yg terbaik untuk kita semua.

I don't know what you feel, no one knows, but Allah does. Every pain and every second of it.
He wanted to see how strong u are. He wanted to see how u turned to Him more and more. and the most sweet part is, He wanted to elevate your position near Him.

Miss you!

SIS said...

salam sayang,

tarbiah Allah tu datang dlam pelbagai bentuk. tak sama untuk setiap manusia. He has planned the best for you. take it as the best ever in your life though it may not as what you have planned and you dearly wanted for yourself. iA, soon, He will give beyond what you can imagine coz He is the creator. Everything that's destined for us is actually good for us though we think it's bad. be strong my dear pah. take it as a challenge. You'll be doing great in the future. i believe and my prayer will always be wit you. 5 years in Ikup, i think i know Pah and i know you're stronger than what I can imagine. stop thinking of what others will say and has said, think of what's has happened is the best thing and he will never give us something that is beyond our capability.

lots of loves and thoughts,
syira

Afifah's Money!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...