Wednesday, April 11, 2012

Rasaksa Gorgon Kuasa Dua

Rasaksa Gorgon

Genap 3 bulan saya tidak meluahkan kata2 di blog ini.. bg saya ianya satu tempoh yang agak lama semenjak saya menulis blog yang x seberapa ini.. bukanlah kesibukan yang melampau menjadi sebab saya x mengapdate blog.. tapi.. mungkin saya sendiri yang membutuhi masa untuk mengsettlekan segala luka2 yang secara  x sedar mengguris merobek hati ini. bukan luka sebab cinta atau kekecewaan dunia yag hanyalah sementara ini..ianya luka2 jahiliah yang secara tidak sedar pada mulanya menmpok dihati dan lama kelamaan merosakkan hati tu sendiri..xpe.. bak kata Pak Cik Ghazali (Imam Ghazali).. bley mintak hati yang baru dr Allah..
Kata Iman Ghazali:
"Carilah hatimu di 3 tempat. Cari hatimu sewaktu membaca al-quran. Jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Jika tidak kau temui,juga carilah hatimu ketika kau duduk bertafakur mengingati mati. Jika tidak kau temui juga, mak a berdoalah kepada ALLAH, mintalah hati yang baru kerana hakikatnya pada masa itu kau tidak lagi mempunyai hati."
dan mungkin usaha mengsettlekan diri ni x akan pernah berhenti..


Analoginya.. kita bertujuan mahu pegi ke utara.. tetapi sampi satu tempat tu kita rasa cam nak patah balik selangkah saja.. kita sedar kita akan tujuan kita yang ingin ke utara tu.. tapi tanpa sedar sebenarnya langkah kita selangkah ke selatan itu sebenarnya menjauhkan kita dari utara itu sendiri.. jadi cam nak cakap.. mungkin kita bercadang untuk adapt ngan orang la.. tapi sebenarnya kita ni dah menjauh dari Allah.. dan sebenarnya perbuatan kita tadi tu x perlupun sebenarnya dalm perjalanan kita menuju Allah tu.. sepertimana Allah katakan dalam surah Al lail
" Dan ada pun orang yang kikir dan merasa dirinya cukup (tidak perlu pertolongan Allah). serta mendustakan pahala yang terbaik, maka Kami akan MEMPERMUDAHKAN baginya jalan menuju KESUKARAN"
                                                                                                                            (92:8-10)
takut gila....

**Rasa cam nak nangis guling2 mase nak buang jahiliah yang melekat tu.. ini serius bukan gurauan.. 

*************

 Daie

Bebanan berat terasa dibahu.. apabila perkara yang diinginkan tidak membuahkan hasil.. perlu ada root cause analysis ni.. dan saya mengkonklusi kan mungkin ilmu2 tu terhijab kepada mad'u kerana dosa2 saya.. kerana dosa saya lalu.. mungkin juaga saya kurangnya mu'ayasyah, mungkin tidak cukup iklas doa saya dalam tahajud.. mungkin kerana culasnya saya bertahajud.. mungkin x khusuk saya dalam solat... mungkin kerana saya masih x settle semuanya dengan Allah...  astaghfirullah astaghfirulah.. jangan lah disebabkan dosa2ku, kelekaan ku Kau hijabkan mereka dari ilmu Mu ini..


 waaaaaaaa rasa cam nak nangis!!.  ='(..  sesungguhnya Allah dan Rasulullah serta nikmat Akhowat yang Allah kurniakan sahaja bersama saya.. Mohon doakan!!

No comments:

Afifah's Money!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...