Tuesday, April 5, 2011

Rasa cam nak menyorok dalam poket seluar!!

assalamualaikum...

minggu ni saje aku ade byk mende nak buat....
first skali aku ada 2 lab report untk minggu ni.. (satu dh anta)
tambah plak ngan air compressor project.. yang x tentu hala dengan group member yang x komunikasi..
x cukup dengan tu.. yang plg besaq presentation esok..
aku dh rase cm nak menyorok dalam poket seluar dah ni.. x nak presentation esok!!!

dan skang ni.. aku boleh plak blogging lagi??! adoyai!!!!! MySpace

**************
ah bajet ko sorang je byk kje.. orang lain x de keje???
orang lain siap boleh jd volunteer kat bunkasai n KIN lgi huhu merujuk kepada mirull heheh
tu la ade mase ber poya2 je tau..
bukannye nak kutip emas2 (ilmu pengetahuan) sedangkan bangsa barat sibuk bizi body la nak kutip emas2 ni..

Perang uhud..

nak sebut sket pasal perang uhud ni..
korang tau x perang uhud?? x tau x pa.. saya x marah.. saya pun x tau jugak dlu.. kjap lg anda akan tau.. kalo x pun anda tau tp anda terlupa.. mungkin dlm perut korang tgh berfikir,, prang yang kalah pasai umat islam p kutip rampasan oerang tu ka?? perang yg kat bukit uhud tu ka?? betui la tu.. yang tu la dia.. ish buat2 x tau plak,,,
perang ni berlaku pada 15 syawal tahun 3 hijrah ( bru 15 ari lepas raya kot depa dh perang, kita ni perang nafsu nak puasa enam pun tewas.. huhu) perang ni lpas berlakunya Perang Badar...

mulanya orang kafir ni nak balas dendam la akibat kekalahan dorang dlm perang badar sebelum ni.. bayangkanla 70 ahli parlimen/kabinet kira menteri2 depa la yang mait (orang2 besaq tu).. cuba kita punya menteri2 mati kena bunuh ngan orang lain.. mesti nak kasi revenge balik kan..MySpace
Rasulullah pun dah mengatutr strategi yang gila punya chantek dah untuk perang tu... 

Ibrahnya..
pada mulanya orang islam dah menang.. tp akibat kealpaan dri keseronokan kemengan tu.. dorang x dengar ckap Rasulullah untuk bertahan di posisi masing2..depa semua turun pi amik harta rampasan perang.. lalu diserang semuala oleh pihak lawan..

seramai 70 orang umat islam syahid dalam perang ni.. temasuk la pak cik Rasulullah..saidina Hamzah bin Abdul Mutalib yang femes dengan gelaran Asadullah (singa Allah) dan Hanzalah bin Abu Amir yang sggup meninggalkan isteri di hari pertama perkahwinan..

lalu kalah lah umat islam dlam perang ini.. tp walaupun kalah.. ada ibrah yang terbesar kita boleh kutip dr sejarah emas perang uhud ni... sejarah ni la yang aku dok kate orang barat dok bizi body sgt nak ikut., yang kita ni nganga ja .MySpace
Walaupun sedih dengan apa yang berlaku dalam peperangan Uhud ini tetapi Allah telah  meniupkan semangat ke dalam sanubari umat Islam melalui ayat 104 surah an-Nisa’ : yang bermaksud:

"Jangan kamu merasa hina (hilang semangat) memburu musuh kerana jika kamu merasa sakit mereka juga merasa sakit seperti kamu merasainya sedangkan kamu pula berharap kepaad Allah apa yang mereka tidak harapkan"  

same goes to others things.. contohnya belaja ke... walaupun kita gagal ke dalam exam ke.. x perform well ke .. Allah dah bg motivation awai2 lg.. sebab Dia la yang paling tau ciptaan Nya ni..

Nota Kaki

*~msa perang ni khalid al walid belom islam lg.. die la panglima berkuda kaum musyrikin 
*~sebenarnya byk yang nak diceritakan dlm perang ni.. lbih baik korang semua cari n baca sendiri.. x pun berusrah.. byk yang saya x ceritakan disini.. contohnya .. bagaimana para sahabat mempertahan kan Rasulullah dengan sungguh macho, dan bergaya sekali.. sahabat2 ni semua sharp shooter tau dak.. lg hebat dr drama IRIS yang aku bru tgk bru2 ni.. dan lagi satu salah faham yang berlaku sebelum perang ini ,, yakni orang kafir igt depa dah bunuh Rasulullah,.. tp sebenaqnya depa bunuh sepupu rasulullah yang muka seiras macam Rasulullah.. jadi untuk tahu lbih lanjut.. MySpacekene buat homework sket la.. x pun bincang2 ngan usrah masing .. hehe

p/s: doakan aku untuk esok ek kwan2.. ketaq ni.. huhu
kata-kata semangat untuk diri sendiri: dapat x dapat, tu belakang kira, janji dah usaha! =)



3 comments:

Qurratua'yun said...

ayong, nk tumpang poket kin?muahaha ^^,, btw, gud luk sok!!! yeaHhh!!

~HuSnA ZuBiR~ said...

pah,okay pah?? :) biasala, hidup seorg student..byk krja nk kna submit..:) itu bleh jd shm utk akhirat kita,kan ..:) insylh

afifah said...

ikin~tq2..
husna~kehidupan ye x... hehe

Afifah's Money!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...